Kvinnliga klädbutiker. Hate them!

Jag har blivit bortskämd. Det är bara att erkänna.

Under 1,5 år har jag inte varit inne i en klädbutik och handlat kläder till mig själv. Däremot har jag vid ett flertal tillfällen varit med Anders inne i klädbutiker för män och shoppat loss.

Och såhär funkar det när män handlar kläder:

En man vill ha en ny kavaj. Han går till en klädbutik (säg Dressman, Brothers, Jack&Jones eller annan) och går till avdelningen till kavajer och plockar ut dem han tycker är snygga. Det är gott om utrymme i gångarna, plaggen är väl synliga med bra belysning. Och ganska snart dyker det upp en glad expedit som gärna hjälper till med storlekar, smakråd, modeller och pasform.

Så hur går det då till när kvinnor handlar kläder?

En kvinna vill ha en ny kavaj och går till en kädbutik (säg Sisters, H&M eller Gina tricot eller annan). Här finns det inga avdelaningar för olika typer av kläder och därför måste hon gå igenom HELA butiken för at hitta de kavajer som finns där. Ofta är samma typ av modell, i olika färger, utspridd i hela butiken. Gångarna är trånga, belysningen består ofta av soptlights (som är lite "coolt" och "hippt") och klädern är ihoppressade på stängerna så pass att de redan blivit skrynkliga. Lyckas du hitta en expedit står han/hon oftast bakom kassan med en lång kö framför sig. Hon har inte tid att titta på om din rumpa är snygg i ett par byxor. Sorry.

Jag har blivit bortskämd av att handla så mycket till Anders. Att gå in i klädaffärer för kvinnor ger mig huvudvärk och gör mig grinig.  Dessutom verkar det bara finnas två typer av klädstilar just nu. Antingen "20-årig rockersbrud" eller "kurvig kvinna 40+". Vad hände med "30-åring mitt i karriären"? På torsdag får jag min första lön och lördagen kommer spenderas på stan med att shoppa kläder till mig. Och jag ser inte fram emot det. Känner mig bara trött...

Man borde varit kille istället...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0