Första veckan

Tänk dig att du befinner dig på en plats där det skämtas runt fikabordet.
Där du är "viktig" och "en tillgång".
Där du har sällskap under lunchen.
Där du är åtta timmar om dagen och gör det du gjorde då du gick i skolan; labbar, plottar data och skriver rapporter och får BETALT för det!

Den första veckan på jobbet har gått fantastiskt.
Igår blev jag till och med bjuden på lunch av chefen. Tror han gillar mig.

Jag trodde att min stora utmaning den här veckan skulle vara tiderna; att gå upp så tidigt och gå och lägga mig så tidigt.

Men det har varit helt lugnt. Det är mysigt att åka buss! Ena timmen sover jag. Nästa läser jag bok. Har läst slut två böcker och kommit halvvägs igenom en tredje.

Jag trodde att jag skulle vara skit slut om kvällarna. Det har jag inte. Jag har varit trött... Men samtidigt vet jag inte när jag senast kände mig så pigg. Mentalt.

Det är som att livet plötsligt är mycket viktigare än tidigare. Att jag är en del av omvärlden. Jag vill GÖRA saker!
Och ser jag på tv vill jag bara se nyheterna. Inte minsta saknad efter "Project Runway" eller "Batchelor" eller "top model". Inte alls. Allra helst låter jag bli tv:n.

Jag bakar hellre. Till och med diska är kul.

Och jag vill engagera mig mer. Har läst väldigt eldiga böcker den här veckan; om skolsystemet och de vuxna som sviker de utsatta barnen; om den skeva jämlikheten i vårt samhälle; och om det sinande beståndet av matfisk längs med Sveriges kust (och världens hav också för den delen).

Jag känner mig klarare i tanken. Jag mår fantastikt bra. Jag är kär, galen, fnissig, tillfreds och älskad.

Jag firar ikväll med en påse godis och film.
Och mycket mys med katterna!


Kommentarer
Postat av: Ostkustbo

När man arbetar är man del i ett sammanhang och förhoppningsvis betydelsefull där man är. Och det är du nu, både del i ett sammanhang och betydelsefull. När man blir viktig för andra kan man också börja se vidare ut i världen. Just nu ser du mycket elände. Tänk efter vad du kan göra. Kram!

2011-08-13 @ 08:53:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0