Rapportering från Kristineberg

Igår anlände vi (jag, Per och Elisabeth) till Kristinebergs marina forksningsstation. Redan efter en timme var vi ute på isen och försökte hacka hål och undersöka dess tjocklek för att konstatera: tillräckligt tjock.

Efter lunch gav vi oss ut, fullt påpälsade i gigantiskt stora overaller (jag och Elisabeth, som är mycket mindre än mig, såg ut som förvuxna treåringar i våra) och försökte hacka en vak på isen. Vi var alla överens om att man kände sig som ett barn igen!

Efter att hackat upp en tillräckligt stor vak (och misslyckats med att trilla däri) tog vi vattenprover för närsaltsanalyser och klorofyllmätningar och mätte salthalt, temperatur och djup med en CTD. Efter drygt en timme packade vi ihop utrusningen på isen och vaggade tillbaka till labbet där vi sedan gjorde våra anlyser och satte planktonprov till sedementationskammare.

Jag mår fortfarande rätt dåligt och är just nu lite rädd att jag lyckats få en ögoninflammation. Jag ser ut som jag inte sovit på veckor... Great.

Men idag ska jag och de andra svenskarna tillbringa dagen på labbet med att sammanställa gårdagens data och medan våra utbytesstudenter (som dykit upp under kvällen/morgonen) ska ge sig ut på isen istället.

Solen skiner här och det är så synd att jag inte har kameran med mig. Det är så vackert. Jag vill vara här för evigt!

PS. Jag tror Claes saknar mig på Lindy Hopen. Känns som evigheter sedan jag dansade sist... DS.

Kommentarer
Postat av: Ostkustbo

Misstänker du ögoninflammation. Här kommer ett husmorstips. Koka upp vatten och låt det svalna. Doppa en bomullstuss i vattnet och torka ögat utifrån och in. Ta en ny bomullstuss och ta det andra ögat också, även om det inte verkar vara infekterat.

2010-03-03 @ 18:52:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0