Livet på Askö

Det har varit mycket labbande senaste dagarna. Först körde vi igång ett mini-experiment i måndagen och på måndagskvällen skulle vi köra ett dygnsexperiment på våra akvarier. Malin och Anders tog första passet från kl tio på kvällen till klockan fem på tisdagsmorgonen. Då tog jag och Maria över och körde till typ tre... Hela dagen gick väldigt bra (mycket sol!), men då vi var klara vid klockan elva på tisdagskvällen var jag rätt död.

Och igår hade vi slutprovtagning på vårt stora experiment (anledningen till att vi är här). Åter en dag i labbet, från halv åtta till halv sju. Hela min kropp gjorde ont då jag gick och lade mig. Tyvärr ger också sömnbrist bröstsmärtor, så natten har varit tuff... Vaknade med ett ryck då åskan mullrade också. Det jäkla regnet förstörde tre av våra lock till ett av våra mini-experiment. Fan.

Kom på att jag inte presenterat mina medboende här på ön.
Vi börjar med Maria:

Tjejen som mer eller mindre bor vid mikroskopet, alltid iklädd långbyxor och långärmat (alltid frusen). Hon sitter hela dagarna och räknar celler och kläcker då och då ur sig någon grov svordom. Jag blir lika chockad varje gång. Men hon har ett jättevackert leende.

Sedan har vi Anders:

Den tysta killen som har lösningar på allt; alla svaren. Han hittar ständigt på nya uppfinningar och mestoder för att underlätta provtagandet. Han kan också kläcka ur sig helt klockrena kommentarer! Som då klockan är nio på kvällen och vi tre tjejer tänker gå och sätta oss och dö framför Ally McBeal. Då svänger Anders med armarna och säger lätt:
-Nej, om man skulle gå och slanga lite!
Ja, han är vår slangexpert också.

Sedan har vi Malin, underbara Malin:

Malin och jag har kännt varandra sedan vi började på marina programmet för snart fyra år sedan (shit, vad tiden går fort). Jag vet ingen som har så mycket energi och ständigt vill utforksa allt runt sig så mycket som hon. Och sedan skrattar hon typ hela tiden då hon pratar. Man kan liksom inte vara på dåligt humör med henne!


Och så har vi mig:

Den enda marinkemisten på ön...som ständigt får fråga "Vad menar ni nu?" när de andra slänger sig med sina biologitermer. Men jag har lärt mig massor här!

Skickar med lite extrabilder:
Förut vet jag att folk inte fattat att man mäter pH på annat sätt än lackmuspapper. Yea, right... Jag mäter med spektrofotometer och såhär ser det ut då vattnet vi mäter på har lite lägre pH:


Och när pH:t är högt:


Lite skillnad ja.

Och det jäkla regnvädret som var inatt förstörde locken på tre av våra akvarier...



Skit också.

Idag är vi "lediga". Vilket innebär att vis ka in till Trosa och veckohandla mat och sedan ägna eftermiddagen  att tvätta akvarier och förbereda inför nästa expteriment.

Återkommer med ännu mer bilder framöver.

Kram på er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0