Melankoli

"Jag gillar en kille som gillar en tjej som gillar en killem som gillar mig!"

Det är lätt att rada upp ramsor då man är barn. Svårare att hantera då man är vuxen. Då kärlek blir på allvar.

Det känns som det varit en break up-sommar. Flera par som gått skilda vägar, inget nytt som bildats (vad jag vet, men nu är det ju snart höst och då kommer det nya studenter vi kan tota ihop!). Men något som är väldigt fasinerande med att göra slut är kommentarerna man får av andra.

När jag coh Magnus gjorde slut var jag väldigt överaskad av det faktum att den vanligaste meingen var:
- Slut? Nej, men lilla gumman! Va tråkigt!

Tråkigt? Den känslan som var starkast hos mig då jag blev singel i höstas var lättnad. För om ett förhållande tar slut finns det oftast anledningar till det. Inget faller sönder av sig själv! Det är inte alltid ett break up sker smärtfritt (faktum är att det är nog väldigt sällan smärtan uteblir för någon part), men det behöver inte betyda att det var det rätta beslutet.

Sedan har vi replik nummer två:
- Så synd! Ni som passade så bra ihop!

Hmm. Om man gör slut så betyder det att något inte fungerar; oavsett om det är känslor eller andra praktiska saker? Det betyder att man inte passade ihop. Och javisst, det finns de som blir tillsammans igen (ja, jag har gjort det två gånger i mitt liv), men för att det ska funka på nytt behöver man oftast lära sig att kompromissa och mötas halvvägs. Mognad. Det finns de som egentligen inte passar ihop alls, men som ändå får det att fungera.

Kärlek är inte logiskt; ingenting vi kan trycka in i en mall för att få den att se lite bättre ut. Men kärlek är inte heller lätt. Och varför ett par håller ihop eller går skilda vägar vet bara dem. Det är först i efterhand som vi vet om de beslut vi fattat var rätt eller fel, men då de precis är fattade finns det som har rätt att dömma dig.

Ingen.

Livet är fullt av dörrar som öppnas och stängs; människor som kommer och går. Om det sedan ska vara fyllt av "tråkigt" händelser bestämmer ändast du själv. Låt ingen annan göra den bedömningen åt dig.

God natt!

Kommentarer
Postat av: Mathilda

Så himla bra sammanfattat!

2010-08-09 @ 10:42:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0