Jul+kul helg=sant????

När jag var liten älskade jag julen. För mig var julhelgen det största magiska väsen som fanns. Inget gjorde mig lyckligare in planera och skapa julklappar. Tissla med syrran bakom låst dörr; klippa, paketera och rimma. Jag vägrade till och med att sluta med att tro på tomten när alla andra hävdade att han inte fanns. Näe, jag var nog tio innan jag väl insåg att jag hade blivit för stor för magi.

Och magin sörjde jag. Men även som äldre kunde jag uppskatta julen...ja, tills jag blev student. Idag har jul, december och adventstider en helt annan innebörd. Det är bara stress och ångest.

Att det är svårt att ha råd med att leva i vanliga fall är ingen överdrift. Men vid juletid, blir det bara huvudvärk. Den kurs som jag läser just nu har dessutom krävt skyhöga litterturkostnader... Ja, när jag köpt den sista boken kommer jag vara uppe i nästan 2000 kr... Så för att ha råd med mat får jag ta från mina sparpengar. Precis som för att ha råd med julklapparna.

Och av någon anledning är det alltid fullt upp vid jul. Skolan med labbar och labbrapporter. MatNatSex, där man ska vara med och baka pepparkakor och fixa inför julbord. Vänner som "måste ses" innan jul och självklart vill jag umgås med min karl all tid jag hinner. Jag har inte hunnit njuta än... Och jag tror inte jag har tid med det förrän till julafton.

Och som toppen på verket, på grädden på moset har jag gått och blivit sjuk. Igår var jag till och med tvungen att gå till vårdcentralen för att få beskedet att jag har något mellanting mellan bakterie och virus i halsen (hur man nu kan ha det) och som lindring har jag fått antibiotika. Ja...det var ju knappast kul för kassan det... Eller tiden. Jag hade tänkt att jag skulle köpt julklapparna i början av veckan, inte legat under en filt i min mögliga soffa och slötittat på dålig såpa.

Så nu ska jag alltså kurera mig, samtidigt som labbar ska göras, rapporter ska skrivas, klappar ska handlas, vänner ska kramas och glögg ska drickas.

Så igår hade min förståndiga mor ett samtal med mig, där hon sa att jag väl "får välja bort någonting".
- Ja, men jag kan inte välja mellan att umgås mindre med mina vänner, eller att umgås mindre med min pojkvän.
- Jamen, måste du umgås så mycket med dem?
- Men jag behöver deras energi för att må bra! Du vet ju hur dåligt jag mådde tidigare i höstas.
- Jamen, det var kanske inte därför du mådde dåligt.
- Nähä? Vad annars skulle det vara då?
- Det vet jag inte, men det är ju inte säkert att det hade med det att göra.

Ja, just det ja. jag glömde... Sann julanda!
Mor vet alltid bäst...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0